Audrey Hepburn – královna doplňků

Hollywoodská herečka Audrey Hepburn patří k nejvýznamnějším osobnostem stylu 20. století. Její oblečení bylo až minimalisticky jednoduché, pohodlné a své outfity doplňovala originálními a často výraznými doplňky – především šátky, klobouky, slunečními brýlemi a šperky. Její výsledný vzhled – ať již na plátně nebo v civilním životě – měl vliv nejen na její vrstevníky, ale přetrvává dodnes.

Audrey Hepburn se narodila v roce 1929 v Bruselu a její celé jméno bylo Audrey Kathleen van Heemstra Hepburn-Ruston. Její matka, baronka Ella van Heemstra, byla příslušnicí staré nizozemské šlechtické rodiny a její otec, Joseph Ruston, pocházel z irské šlechtické rodiny (narodil se v Úžicích, kousek od Prahy, kde jeho rodina vlastnila a provozovala cukrovar).

Své mládí prožila v Belgii, Holandsku a Anglii a druhou světovou válku strávila v nizozemském Arnhemu. Chtěla být baletkou a baletu se věnovala, ale kvůli své výšce bylo záhy jasné, že se primabalerínou nikdy nestane. Naštěstí si ji všimli muzikáloví producenti a získala drobné role v několika britských filmech. V roce 1951 přijala nabídku na titulní roli v broadwayské show Colette a poprvé odcestovala do Spojených států. Tam získala svoji první hvězdnou roli ve filmu Prázdniny v Římě (1953), kde hrála po boku Gregory Pecka. Film měl obrovský úspěch a Audrey za roli princezny získala i filmového Oskara. Prázdniny v Římě odstartovaly její hvězdnou dráhu. V krátké době následovaly další – dnes kultovní – filmy: Sabrina (1954, s Humphrey Bogartem), Vojna a mír (1956, s Henry Fondou), Snídaně u Tiffanyho (1961, po boku George Pepparda), Šaráda (1963, spolu s Cary Grantem, Walterem Mathau, Jamesem Coburnem a Georgem Kennedym), My Fair Lady (1964) a Jak ukrást Venuši (1966, spolu s Peterem O’Toolem). Od roku 1967 se na stříbrném plátně objevovala jen sporadicky a poslední roli ztvárnila v roce 1989 ve Spielbergově filmu Navždy.

Audrey Hepburn se svým prvním mužem Melem Ferrerem

Audrey Hepburn byla dvakrát vdaná. Prvního muže, amerického herce Mela Ferrera, potkala na večírku, který pořádal Gregory Peck a vdala se za něj v roce 1954. Manželství vydrželo 14 let (až do roku 1968) a z manželství pochází syn Sean, který se narodil v roce 1960. V roce 1968 potkala na výletní cestě lodí po středomoří italského psychiatra Andrea Dottiho, do kterého se zamilovala a v roce 1969 si ho vzala. Z tohoto svazku, který vydržel 13 let až do roku 1982, pochází její druhý syn Luca, narozený v roce 1970. Od roku 1980 až do své smrti žila s holandským hercem Robertem Woldersem.

Od roku 1988 působila Audrey Hepburn jako Ambasador dobré vůle pro organizaci Spojených národů UNICEF. Angažovala se v Etiopii, Turecku, Střední Americe (Honduras, Salvador, Guatemala), Súdánu, Vietnamu či Bangladéši a v této práci vytrvala až do své smrti v roce 1993.

Audrey Hepburn a Hubert de Givenchy

V létě 1953, po dokončení natáčení Prázdnin v Římě (ale ještě před uvedením filmu), Audrey poprvé potkala Huberta de Givenchy. V té době již podepsala smlouvu na natáčení filmu Sabrina a producenti chtěli, aby ve filmu byla oblečená v originální pařížské haute-couture módě. Poslali Audrey do Paříže a zajistili jí návštěvu v salónu Givenchy. Ačkoli Hubert de Givenchy – po telefonátu, který ho žádal, aby přijal „slečnu Hepburn“ – očekával její jmenovkyni Katherinu. Ze setkání se vyvinulo celoživotní přátelství a intenzivní spolupráce. Hubert de Givenchy se stal jejím dvorním návrhářem a Givenchyho modely jí provázely po celý život – na stříbrném plátně i v běžném životě.

Audrey Hepburn si poměrně záhy vytvořila vlastní styl oblékání, který aplikovala jak ve filmech, tak i v civilním životě. Při přípravě svých filmových rolí vždy silně ovlivňovala to, co bude před kamerou nosit (a to už od prvního snímku Prázdniny v Římě). Po jejím setkání s Hubertem de Givenchy se často jednalo o modely tohoto módního domu.

Filozofie jejího stylu byla postavená okolo maximální jednoduchosti a střízlivosti, která byla doplněná originálními a často výraznými doplňky. Ve filmu Snídaně u Tiffanyho dokázala, že symbol jednoduchosti – malé černé šaty – lze stylově nosit jak do společnosti, tak jako dennodenní oblečení a její vliv na popularitu malých černých je opravdu velmi výrazný. Audrey často a ráda nosila francouzské hedvábné šátky, které se staly jejím jakýmsi poznávacím znamením. Často nosila i klobouky, někdy i velmi výstředních tvarů. Jak šátky, tak i klobouky dokázala neobyčejně vkusně nakombinovat se svým – jinak až minimalistickým outfitem – a vytvořit opravdu originální look. Specialitou Audrey Hepburn byly i rukavičky a rukavice, které nosila, a to i v době, kdy tento módní doplněk definitivně opouštěl svou pozici na módním výsluní. Rukavičky, stejně jako klobouky byly jakousi nostalgickou připomínkou jejího aristokratického původu.

Mezi další módní doplňky, kterými se proslavila, patří i sluneční brýle. Nosila nejen klasické modely (typu Wayfarer), ale i velké, přerostlé a výrazné brýle. Své oblečení doplňovala šperky – náušnicemi, náhrdelníky či čelenkami, často i výrazných tvarů, ale vždy mimořádně elegantními.

Kvůli své vyšší výšce nenosila Audrey Hepburn boty na vysokém podpatku. Její oblíbenou obuví byly baleríny, ke kterým měla vztah již od svých dětských baletních let. Další ikonickou součástí jejího looku byla bílá halenka, nebo spíš košile, kterou dokázala nakombinovat se sukní i s kalhotami.

Audrey Hepburn ovlivnila svým stylem nejen své vrstevníky, ale její vliv je výrazně nadčasový a i dnešní mladé ženy se často nechávají jejím stylem inspirovat.



Příbuzná témata - mohlo by vás zajímat


Pin It
Přidat komentář

0 Komentáře.

Přidat komentář


*