Oldřich Nový – český elegantní světák

Oldřich Nový

Oldřich Nový (1899 – 1983) byl významný český herec, režisér, zpěvák , dramaturg a divadelní ředitel. Do povědomí národa se zapsal jako světácký elegán, vždy upravený, vždy stylově oblečený, vždy zdvořilý a vždy galantní k ženám. Hrál v téměř 50-ti filmech, obvykle po boku nejslavnějších českých hereček a mezi jeho nejslavnější filmy patří Kristian (s Adinou Mandlovou a Natašou Gollovou)), Dívka v modrém (s Lídou Baarovou) a Eva tropí hlouposti (Nataša Gollová).

Oldřich Nový se narodil v Praze v rodině pražského hasiče v roce 1899. Otec ho často brával sebou, když prováděl protipožární kontroly v nově vznikajících biografech a vliv jeho strýce Miloše Nového, herce Národního divadla, ovlivnily životní směřování Oldřicha Nového již v mládí. Vyučil se sazečem, ale již na konci první světové války získal první placené angažmá v pražském podniku U labutě, kde v té době vystupovala česká kabaretní špička (Ferenc Futurista, Vlasta Burian). V roce 1918 získal angažmá v divadle v Ostravě, kde hrál a zpíval a asi velmi dobře protože již v polovině následujícího roku dostal nabídku z brněnského Národního divadla. V Brně se stal vedoucí hereckou osobností operety, často hrál a zpíval a od roku 1923 i režíroval (režíroval více než 150 zpěvoher) až do roku 1934, kdy se stal ředitelem Nového divadla v Praze. V Praze konečně vyzkoušel žánr hudební komedie, kdy píseň byla pokračováním mluveného dialogu. V Praze se v roce 1937 oženil s fotografkou Alicí Wienerovou, se kterou společně vychovávali dceru Janu (byla dcerou Oldřich Nového ale ne Alice a Oldřich Nový nikdy neprozradil totožnost její matky). Jeho žena o něj svědomitě pečovala, její zásluhou byl vždy nažehlený elegán.

Oldřich Nový a Adina Mandlová ve filmu Kristian

Za protektorátu vytvořil Oldřich Nový své nejznámější a nejpůsobivější filmové role. Filmy Kristian (1939), Dívka v modrém (1939), Eva tropí hlouposti (1939), Přítelkyně pana ministra (1940), Baron Prášil (1940), Hotel Modrá hvězda (1941) nebo Valentin Dobrotivý (1942) patří do zlatého fondu české kinematografie. V těchto filmech ztvárnil Oldřich Nový roli elegantního, zdvořilého světáka, který s osobitým šarmem láme ženská srdce – role, která je pro něj typická. V roce 1944 byl on i jeho žena posláni do koncentračního tábora (důvodem byl židovský původ manželky a Nového odmítnutí se s ní dát rozvést).

Oldřich Nový, Vlastimil Brodský, Jiří Sovák a Jan Líbíček ve Světácích

V poválečném období již pro herce typu Oldřicha Nového nebylo příliš rolí; nehodil se příliš pro postavy pracujících úderníků. Nicméně i po válce vzniklo několik filmů (či televizních inscenací), ve kterých Oldřich Nový vynikl – Pytlákova chovanka (1949), Fantom Morrisvillu (1966), Světáci (1969) či seriál Taková normální rodinka (1971). Od začátku sedmdesátých let 20. století již Oldřich Nový vystupoval zcela minimálně a v posledních letech svého života už téměř nevycházel ze svého bytu. Zemřel 15.3.1983.

Oldřich Nový byl představitelem opravdového gentlemana v českém prostředí. V soukromí i ve svých filmových rolích vystupoval vždy dobře a elegantně oblečený, dokonale upravený. Obvykle nosil oblek s kravatou (většinou uvázanou polovičním windsorským uzlem) nebo motýlkem a měl v oblibě ozdobné kapesníčky – v jednoduché bílé barvě a s citem složené. I v době socialisticky realistického umění na svůj vzhled dbal a i v modrém pracovním plášti vypadá jinak, než ostatní. Ačkoli na plátně vystupoval jako neodolatelný svůdce, v soukromí zůstával celý život věrný své ženě a své soukromí si ostražitě chránil.

Oldřich Nový a Eliška Pleyová

Oldřich Nový a Lída Baarová

Oldřich Nový



Příbuzná témata - mohlo by vás zajímat


Přidat komentář

0 Komentáře.

Přidat komentář


*