Cary Grant – esence klasického stylu

Cary Grant

Cary Grant, jedna z největších hollywoodských hvězd všech dob, patří mezi protagonisty stylu proto, že si poměrně záhy vypěstoval vytříbený styl pro to, co si na sebe obléci a který dodržoval po celý svůj život, ať na filmovém plátně nebo v civilním životě. Cary Grant rozhodně nebyl novátorem, neproslavil se tím, že by zavedl nějakou součást oblečení do obecného povědomí ani nebyl autorem specifického „Cary Grant Looku“. Své oblečení si vždy vybíral sám – a to i pro své filmové role – a vždy vypadal elegantně, upraveně a nesmírně sexy.

Cary Grant se narodil 18. ledna 1904 jako Archibald Alexander Leach v britském Bristolu. V šestnácti letech se připojil k britské artistické skupině Boba Pendera, se kterou v roce 1920 odcestoval na turné po Spojených státech. Zkušenosti, které v této skupině získal jako akrobat, provazochodec, žonglér a mim využíval po celý svůj život. Když se skupina Boba Pendera vracela zpět do Británie, cary Grant (resp. v té době ještě Archie Leach) se rozhodl zůstat ve Státech a zkusit své štěstí na divadelních a muzikálových prknech.

Cary Grant a Elissa Landi ve filmu Enter Madam, 1935

Zvrat v jeho životě přinesl rok 1931, kdy absolvoval kamerové zkoušky u Paramount Pictures a kdy si také změnil jméno na Cary Grant. Od roku 1932 do roku 1936 účinkoval Cary Grant ve 27 filmech po boku takových hvězd jako Marlene Dietrich (Plavovlasá Venuše), Gary Cooper (Devil and the Deep a Alice in Wonderland), Mae West (She Done Him Wrong) a Katharine Hepburn (Sylvia Scarlett). Filmem, který z Cary Granta udělal hollywoodskou superstar první velikosti byl snímek z roku 1937 Nahá pravda (The Awful Truth), kde hrál po boku Irene Dunne. Jeho pozice superstar, která zaručovala úspěch filmu, mu umožnila, aby se stal nezávislým hercem bez stálého kontraktu s nějakým studiem.

Slavná póza Cary Granta ve filmu North by Northwest, 1959

Tato pozice Grantovi dovolovala, aby si filmy, ve kterých bude hrát vybíral a i podstatně ovlivňoval jejich realizaci (kdo bude ve filmu hrát s ním ale i to, že za své oblečení v roli byl sám zodpovědný a sám si ho vybíral). Pro další Grantovu kariéru byla podstatná spolupráce s režisérem Alfredem Hitchcockem, v jehož několika veleúspěšných filmech účinkoval: Podezření (Suspicion) z roku 1941, Pověstný muž (Notorious) s Ingrid Bergman z roku 1946, Chyťte zloděje (To Catch a Thief) s Grace Kelly z roku 1955 a Na sever severozápadní linkou (North by Northwest) z roku 1959. Mezi další Grantovi nezapomenutelné filmy patří i Leopardí žena (s Katharine Hepburn), Šaráda s Audrey Hepburn, Walterem Matthauem a Jamesem Coburnem nebo Hausbót se Sophii Loren. Jeho posledním filmem je Walk Donˇt Run z roku 1966 a celkem Cary Grant natočil 74 celovečerních filmů. Byl dvakrát nominován na Oskara, ale nikdy ho nezískal.

Po skončení filmové kariéry, které se dobrovolně vzdal, působil jako ambasador a člen správní rady klenotnického domu Fabergé, věnoval se své dceři Jennifer a ke konci života cestoval po Spojených státech se svou poslední ženou Barbarou s show Conversation with Cary Grant. Na jedné z těchto cest 29.11.1966 zemřel ve věku 82 let.

Cary Grant v šedém saku a bílé košili na manžetové knoflíčky

Typické oblečení Cary Granta se skládalo ze šedého nebo tmavě modrého jednořadého obleku (ušitého na zakázku u londýnských krejčí ze Saville Row Kilgoura nebo Norton & Sons), zakázkové košile (Cary Grant byl loajálním zákazníkem londýnské značky Turnbull & Asser), kravaty a na zakázku šitých bot. Ale ke svému stylu se musel propracovat metodou pokus a omyl.

Oblek, a zejména šedý oblek, byl základní součástí jeho outfitu. Perfektně ušitý u londýnského Kilgoura případně u Norton & Sons), dvoudílný (tzn. bez vesty), jednořadý se zapínáním saka na 3 knoflíčky. Je pozoruhodné, jak Cary Grant dokázal proměnit prostý jednobarevný šedý „bankovní“ oblek v něco tak půvabného, elegantního a sexy. Oblek se stal grantovým brněním a na Carym Grantovi nevypadal nepatřičně ani v těch nejdivočejších filmových scénách.

Cary Grant v košili s rozhalenkou a s límečkem košile zvednutým nahoru

Cary Grant byl přesvědčen o tom, že má široký krk a proto nosil jen výjimečně motýlka a velmi zřídka ho lze najít v košili bez kravaty nebo v tričku. K přesvědčení, že motýlek není pro něj ten nejlepší módní doplněk se musel propracovat Ve svých začínajících letech, kdy hledal svůj styl, motýlky miloval. Ale sám poznal, že k jeho výrazu nějak nepasují a od roku 1938 je nosil minimálně.

I pokud nosil košili bez kravaty, doplňoval jí hedvábným šátkem, uvázaným okolo krku nebo si zdvihnul zadní část límce košile nahoru tak, aby svůj handicap zamaskoval. Měl-li oblečené tričko, jako například ikonické pruhované triko s dlouhým rukávem ve filmu Chyťte zloděje, obvykle ho doplnil šátkem uvázaným okolo krku.

Cary Grant v klobouku

Cary Grantovi neslušely klobouky, nějak se nedokázaly skloubit s jeho obličejem. Cary Grant nenosil klobouk, klobouk nosil Cary Granta. I v době, kdy klobouk patřil k nezbytnému pánskému oblečení (stejně jako mobilní telefon nebo kreditní karta dnes) proto chodil Cary Grant prostovlasý, bez klobouku. Tento postoj vyžadoval ve své době značnou dávku odvahy, ale Grant si to dovolil a tak předběhl dobu minimálně o 30 let (klobouky vypadly z povinné pánské výbavy až v roce 1960, se zvolením Johna F. Kennedyho americkým prezidentem).

Cary Grant a Audrey Hepburn ve filmu Charade, 1963

Jednou ze základních vlastností stylu Cary Granta je mimořádná pozornost, kterou věnoval detailům. Kravatu měl vždy perfektně uvázanou, z rukávu saka mu vykukovala košile přesně na 2 – 3 cm, pásek měl vždy sladěný s botami a ponožky byly vždy dostatečně dlouhé, aby mu pod kalhotami neobnažovaly holou nohu.. Měl mimořádný cit pro kombinaci barev a vzorů. Jeho styl je minimalistický, nosil jen to nezbytné a vždy perfektně sladěné.

Styl Cary Granta je mimořádně elegantní a nadčasový. I v dnešní době je inspirací pro takové módní návrháře jako je Giorgio Armani nebo Michael Kors a stále má co nabídnout i současnému modernímu muži.

Cary Grant - šedý oblek, bílá košile, perfektně uvázaná kravata

Cary Grant a Ingrid Bergman ve filmu Notorious, 1946

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Příbuzná témata - mohlo by vás zajímat


Přidat komentář

0 Komentáře.

Přidat komentář


*